چه جوری گواهینامه ISO بگیریم؟

چه جوری گواهینامه ISO بگیریم؟

چه جوری گواهینامه ISO بگیریم؟

علامت‌های استاندارد چیست؟

درباره گواهی نامه ISO بایستی بیان کرد، قوانین و الزامات زیادی تحت عنوان استانداردهای جهانی در سازمان‌ها و شرکت‌ها و انواع کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استانداردهای ISO و HSE-MS و CE و HACCP ازجمله مهم‌ترین استانداردهای جهانی می‌باشند. هر کدام از قوانین و دستورالعمل‌های جهانی با طرح و علامت و نماد خاصی معرفی شده‌اند.

علامت استاندارد ایزو

استانداردهای ایزو یکی از پرکاربردترین الزامات جهانی می‌باشند که توسط سازمان بین المللی استاندارد با نام جهانی International Organisation for Standardiztion تهیه و تدوین می‌شوند. استانداردهای ایزو جهت یکپارچه سازی و همسو سازی الزامات‌ تمامی فرآیندها و عملکردهای مشاغل در کشورهای مختلف تهیه می‌شوند. اکثر کشورهای جهان توسط یک نماینده رسمی و دولتی عضو سازمان ایزو و تابع استاندارد‌های جهانی ایزو می‌شوند.

قوانین و استانداردهای تدوین شده توسط سازمان ایزو تمامی مشاغل و کسب و کارهای مختلف را شامل می‌شوند. هر کدام از قوانین با یک کد اختصاری معرفی و منتشر شده‌اند. قوانین و مقررات ایزو در دو بخش عمومی و تخصصی در حوزه سیستم‌های مدیریتی و محصولات و خدمات تعریف شده‌اند.

مثلا استاندارد سیستم مدیریت کیفیت با کد ISO 9001 بعنوان مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع گواهی ایزو در حوزه سیستم های مدیریتی عمومی نگارش و معرفی شده است.

اهداف اخذ و دریافت ایزو چیست؟

گواهی ایزو ، گواهینامه ایزو ، گواهینامه ایزو و گواهینامه ISO نمادی از اثبات قوانین و دستورالعمل‌های جهانی در سطح یک مجموعه و ایجاد کیفیت در فرآیندها می‌باشد.‌ مدیران و مسئولان آگاه و متعهد ایرانی امروزه جهت رعایت اصول و قوانین مشتری مداری و جلب اعتماد و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان بدنبال اخذ ایزو هستند.

برخی سازمان‌ها مخصوصا شرکت‌های پیمانکاری اخذ ایزو را به جهت حضور در مناقصات انجام می‌دهند. صادرات محصولات و اجناس و ارائه خدمات به کشورهای خارجی یکی از کارهای بزرگی هست که با گرفتن گواهینامه ایزو نتایج مطلوبی را به بار می‌آورد.

تبلیغات، برند سازی و بازاریابی و حتی چشم و هم چشمی با دیگر رقبا در بازار کار می‌توانند اهداف مهمی برای یک مجموعه باشند که برای اخذ و دریافت گواهینامه ایزو بیشتر ترغیب شوند.

لیست شرکتهای گواهی دهنده ایزو در تهران

مراجع و شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران که بصورت معتبر و‌ رسمی گواهی نامه ایزو صادر می‌کنند تعداشان بسیار کم و انگشت شمار می‌باشد. سازمانها و ارگانها و مشاغل فعال در ایران لازم نیست بدنبال شرکت‌های صادر کننده گواهینامه ایزو در شهر و استان خودشان باشند. تمامی مراجع صادر کننده ایزو می‌توانند خواسته و نیاز تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها را در تمام اقصی نقاط ایران پوشش دهند. لیست شرکتهای گواهی دهنده گواهی نامه ISO فعال در ایران در دو سطح داخلی و بین‌المللی ثبت و صدور گواهینامه ایزو راانجام می‌دهند.

مرکز سیستم کاران بعنوان یکی از مراکز مشاوره معتبر در حوزه ایزو و انواع استانداردهای جهانی سالهاست که با مرکز بزرگ و معتبر سیستم کاران در تهران همکاری می‌کند. مشاوران و کارشناسان مرکز سیستم کاران بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه مشاوره‌های رایگان و پاسخگویی به سوالات شما درخواست کنندگان و مشتریان محترم می‌باشند.

 

لیست شرکتهای گواهی دهنده ایزو

لیست اسامی مراجع صادر کننده گواهینامه ISO را می‌توانید هم از طریق برقراری تماس با مرکز سیستم کاران بگیرید و هم می‌توانید بصورت حضوری یا از طریق گوگل وارد سایت رسمی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران شوید و نام شرکت‌های معتبر ثبت و صدور گواهینامه ایزو را بیایید.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو در دو سطح بین‌المللی و داخلی انواع گواهینامه‌های ایزو را صادر می‌کنند. مراجع ایرانی مورد تأیید مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران مجوز صدور گواهینامه‌های ایزو معتبر و بین‌المللی را دارند.

مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و ایزو

سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو در رأس تمام سازمانها و نهادهای مرتبط با اخذ و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو وجود دارد. وظیفه سازمان ایزو تهیه و تدوین انواع استانداردهای ایزو می‌باشد. بنابراین سازمانها و شرکتها جهت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو باید چه کار کنند؟ به کجا مراجعه کنند؟ گواهینامه ایزو را از کجا بگیرند؟

سازمان ایزو جهت انجام ثبت و صدور گواهینامه ایزو و نظارت برروی سازمان‌ها و مراجع گواهی دهنده نهاد International Accreditation Forum یا اصطلاحا نهاد IAF را ایجاد نمود. تمامی مراکز رسمی و قانون گذار هر کشور جهت هماهنگ شدن با استانداردهای جهانی عضو انجمن IAF هستند.

مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران با نام اختصاری NACI هم یکی از مراکز معتبر و مرکز استاندارد ایران می‌باشد که با عضویت در انجمن IAF تحت عنوان مراکز اعتبار دهنده Accerdiation Body یا همان AB برروی مراجع و شرکت‌های گواهی دهنده ایزو نظارت و مدیریت می‌کنند.

مراجع و شرکت‌های گواهی دهنده ایزو را Certification Body یا اصطلاحاً CB می‌نامند. شرکتها و مراجع صادر ایزو ایرانی و معتبر زیر منظر مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران AB کشور ایران فعالیت می‌کنند. NACI بعنوان تنها نهاد AB مرکز ملی استاندارد با عضویت در انجمن IAF می‌باشد.

لیست شرکتهای گواهی دهنده بین المللی در ایران

هنگامی که یک CB یا همان شرکت گواهی دهنده ایزو تحت اعتبار یک AB یا همان مرکز اعتبار دهنده عضو انجمن IAF برای سازمان‌ها و ارگان‌ها و انواع مشاغل و کسب و کارها گواهی نامه ایزو دهد در اصطلاح گفته می‌شود مرجع صدور ایزو با تأییدیه IAF فعالیت می‌کند.

استعلام اصالت و اعتبار مراجع صدور و ثبت گواهینامه ایزو بین المللی را چگونه تشخیص دهیم؟

راه تشخیص اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو از طریق مراجعه به سایت IAF براحتی انجام می‌شود. ابتدا متقاضی محترم با ورود به تنها سایت رسمی IAF به نشانی WWW.IAF.NU در قسمت جستجو باید نام AB مورد نظرش را سرچ نماید. با یافتن نام AB بر روی آن کلیک کنید و وارد سایت شوید.

در سایت AB نیز در قسمت جستجو باید نام CB مورد نظرتان را سرچ کنید. چنانچه نام CB دقیقا با همان نام نه یه حرف کمتر و نه یه حرف بیشتر پیدا شد مسلما اعتبار و اصالت مرجع صادر کننده ایزو نیز عیان و مشهود می‌گردد.

لیست شرکتهای گواهی دهنده داخلی در ایران

اخذ و‌ دریافت گواهینامه ایزو از مراجع رسمی و معتبر ایزو در کشور ایران برای برخی سازمانها و شرکتها بسیار مشکل بوده. اکثر این سازمان بخاطر دو مسئله مهم زمان و هزینه نمی‌توانستند توسط مراجع صدور گواهی نامه ISO با اعتبار IAF اقدام به اخذ ایزو نمایند.

یکسری سازمانها و مؤسسات ایرانی آمدند و برای حل کردن این موضوع یکسری مراجع صدور گواهی نامه ISO داخلی را ایجاد نمودند. مراجعی صدوری که بدون اعتبار IAF و بدون سخت گیری‌ها و الزامات ایزو ثبت و صدور گواهینامه ایزو را برای سازمانهای خواهان ایزو انجام می‌دهند.

مراجع و شرکتهای گواهی دهنده داخلی ایزو را اصطلاحاً CB های بدون اعتبار IAF می‌نامند. هزینه و زمان اخذ و صدور گواهینامه‌های ایزو توسط مراجع صدور غیر IAF بسیار پایین و کوتاه می‌باشد.

مهم‌ترین ملاک جهت اخذ و صدور گواهینامه ایزو چیست؟

مهم‌ترین ملاک سازمانها و شرکتها جهت اخذ و دریافت انواع گواهینامه‌های ایزو تشخیص درست اهداف و چشم اندازهایشان و انتخاب نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو می‌باشد. مثلا اگر مجموعه‌ای قصد صادرات محصولات و اجناسش را به کشورهای خارجی داشته باشد باید حتما مراجع صدور ایزو با اعتبار IAF را انتخاب کند.

جهت انجام صادرات طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو ملاک بسیار مهمی برای ثبت و صدور گواهینامه ایزو می‌باشد. یا مثلا برای سازمانی که قصد شرکت در مناقصات را دارد و مجبور هست در زمان بسیار کوتاهی گواهی نامه ISO ایزو تهیه نماید نمی‌تواند با انتخاب مراجع صدور IAF به اهدافش برسد و باید مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF را انتخاب کند.‌

چه جوری گواهینامه ایزو بگیریم؟

چه جوری گواهینامه ایزو بگیریم؟ از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟ احتمالا سؤالات متقاضیانی هست که حالا با گواهینامه ایزو ، اهداف ایزو ، مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو و لیست شرکتهای گواهی دهنده ایزو آشنا شده‌اند و حالا بدنبال مسیر و راه و روش گرفتن گواهینامه ایزو هستند.

راه و روش اخذ و دریافت گواهینامه ایزو با توجه به انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو از دو راه متفاوت انجام می‌شود. البته نیت و باطن پروژه اخذ یکی می‌باشد ولی با انتخاب مراجع صادر کننده IAF و مراجع صادر کننده غیر IAF یکسری مراحل وجودشان الزامی و یا اختیاری می‌شود.

گواهینامه ایزو را از مراجع با اعتبار IAF چجوری بگیریم؟

برقراری ارتباط با مرکز مشاوره ایزو و اعلام درخواست ایزو و انجام مشاوره و دریافت فرم ثبت نام ایزو

سازمان خواهان ایزو در هنگام تکمیل فرم درخواست ایزو باید با انجام مشاوره همان ابتدا هم نوع فعالیت سازمانی خود را و هم نوع اهدافش را مشخص نماید.

در این مرحله در قسمت دیگر فرم ایزو نام مرجع صدور گواهینامه ایزو و نام گواهی یا گواهینامه‌های ایزو درخواست می‌شود.

تهیه نمونه مستندات ایزو جز یکی از مرحله‌های سخت برای متقاضیان ایزو می‌باشد. مرکز سیستم کاران در یک اقدام عام المنفعه جهت راحتی رفاه حال مشتریان و متقاضیان ایزو در طی چندین سال سابقه درخشان به جمع‌آوری کلیه نمونه مستندات ایزو پرداخته است.

درخواست کنندگان گواهینامه ایزو میتوانند بصورت کاملا رایگان لیست کامل مستندات ایزو را در قالب فایل WORD دریافت و استفاده نمایند.

اجرای مستندات ایزو و پیاده سازی استانداردهای ایزو مرحله اصلی اخذ و دریافت گواهینامه ایزو معتبر و اصل می‌باشد. کارشناسان و مشاوران مجرب سیستم کارانجهت ارائه مشاوره‌های رایگان در خدمت متقاضیان محترم هستند.

ثبت و صدور گواهینامه ایزو در گرو انجام مرحله ممیزی توسط بازرس و کارشناس مرجع صدور گواهینامه ISO می‌باشد. البته قبل از انجام ممیزی نهایی یک ممیزی داخلی توسط کارشناس داخلی مجموعه جهت رفع عدم انطباقات انجام می‌شود تا وقتی سر ممیز مرجع صدور گواهینامه ایزو ممیزی نهایی را انجام می‌دهد با اشکالات و نواقص کمتری روبرو شود.

در نهایت با رأی مثبت سرممیز ثبت و صدور گواهینامه ایزو انجام داده می‌شود. مجموعه خواهان گواهی نامه ISO ایزو با انجام مراقبتی ممیزی سالیانه باید ازاعتبار سه ساله مدرکی که دریافت کرده است نگهداری کند.

گواهینامه ایزو را از مراجع بدون اعتبار IAF چجوری بگیریم؟

ارتباط با یک مرکز مشاوره معتبر و انجام مشاوره و دریافت فرم ثبت نام گواهینامه ایزو

مشخص نمودن اهداف سازمان و انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو

مشخص نمودن فعالیت و حرفه سازمانی و انتخاب نوع گواهینامه ایزو

تهیه نمونه مستندات و طراحی استانداردهای ایزو بصورت اختیاری

انجام ممیزی داخلی توسط کارشناس داخلی بصورت اختیاری

ثبت و صدور گواهینامه ایزو بدون هیچ‌گونه سخت‌گیری

نظر (1)

  1. مرادی

    13 اسفند 1401 - 11:37 ق.ظ

    مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو که اعتبار بین المللی IAF را داشته باشند فقط تهران هستند یا در شهرستان ها هم هستند؟ و اینکه باید حتما بصورت مستقیم بیاییم تهران یا میشه از راه دور و مجازی کارهای لازم را انجام دهیم؟

نظر خود را اضافه کنید