چطوری گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟

چطوری گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟

چطوری گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟

ایزو چیست؟ شرایط ثبت نام گواهینامه ایزو چگونه است؟ مدارک لازم برای ثبت گواهینامه ایزو چیست؟ مراحل گرفتن گواهی نامه ایزو چگونه است؟ آیا اخذ گواهینامه ایزو آسان است؟ چگونه می‌توان گواهی ایزو را سریع گرفت؟ ایزو چه فوایدی دارد؟ مراجع صدور گواهی نامه ایزو کدامند؟

ایزو چیست؟

International Organisation for Standardiztion ایزو ISO یک سازمان بین‌المللی است که با تدوین استانداردهای جهانی با استناد به نیاز و الزامات قانونی همه کشورها به یکدست کردن و همسو سازی تمام قوانین مختلف پرداخته است و با اعمال استاندارد در فرآیندها تولید با کیفیت و توسعه مستمر را بوجود می‌آورد. سازمان بین المللی استاندارد مجموعه‌ای از نمایندگان کشورهای دنیا را که قصد توسعه مشاغل و کسب و کارهایشان را دارند گرد هم جمع کرده است. تهیه و تدوین استانداردهای ایزو برای تمام مشاغل و حرفه‌ها باعث حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان شده است.

استانداردها و قوانینی که سازمان ایزو تدوین کرده است هر کدام دارای علامتی هستند که به صورت یک کد تعریف شده‌اند. موضوع ایزو ۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت است یا ایزو ۱۴۰۰۱ تعهد یک سازمان را به محیط زیست نشان می‌دهد. ایزو ۴۵۰۰۱ رعایت اصول ایمنی در محیط کار را اثبات می‌کند. برخی از استانداردهای ایزو مانند ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ به صورت عمومی برای تمام کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همه شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند به عنوان گواهی پایه و اساسی آنها را بگیرند. برخی از استانداردها به صورت خصوصی تدوین شده‌اند، مثلا گواهی نامه ایزو ۱۶۹۴۹ با موضوع سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی برای کارخانه‌ها و مشاغل مرتبط با خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو ISO

ایزو تمامی فرآیندهای تولید و ارائه خدمات را شفاف و مشخص می‌کند و برنامه‌ها و فرآیندها را به صورت سیستماتیک ارائه می‌کند. اخذ استاندارد‌های ایزو کارهای تکراری را حذف می‌کند و برای فرآیندهای مشخص و مؤثر راه‌های مشخصی را ارائه می‌دهد. استقرار سیستم‌های ایزو هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد در نتیجه سودآوری را افزایش می‌دهد و با توسعه تولیدات و خدمات ملی منافع مادی و ملی را افزایش می‌دهد. استانداردهای ایزو در یک مجموعه موجب افزایش توان رقابتی سازمان هم در یازارهای و هم در بازارهای خارجی می‌شوند.

 

شرایط ثبت نام گواهینامه ایزو چگونه است؟

دریافت استانداردهای ایزو با توجه به اینکه یک مدرک بین‌ المللی است نسبت به دریافت گواهینامه‌های ملی و داخلی مثل گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و گواهینامه تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی و گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران بسیار آسان‌تر است. جهت اخذ گواهی ایزو داشتن یک دفتر مرکزی و یا داشتن یک مجموعه فعال در هر نوع کسب و کاری با تعدادی کارگر و کارمند شرایطی کافی هستند که یک سازمان برای دریافت گواهی نامه ایزو ثبت نام کند.

چطوری گواهینامه ایزو را بگیریم؟

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

تهیه نمونه مستندات استانداردهای ایزو و تکمیل فرم درخواست گواهی نامه ایزو از جمله مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهی ایزو می‌باشند. مرکز مشاوره معتبر سیستم کاران هر دو مدرک مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان و مشتریان قرار میدهد. برخی از مراکز مشاوره متأسفانه هزینه‌‌های بسیار گزافی را در قبال ارائه نمونه مستندات از مشتریان دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث شده است یکسری از سازمانها و شرکتها از دریافت گواهینامه ایزو سر باز زنند. مجموعه سیستم کاران همراه با کادری مجرب و حرفه‌ای به صورت ۲۴ ساعته با ارائه مشاوره و خدمات رایگانی همچون ارائه کامل نمونه مستندات ایزو و ارسال فرم درخواست گواهینامه ایزو در راستای فرهنگ مشتری مداری رتبه اول را کسب کرده است.‌

 

مراحل گرفتن گواهینامه ایزو چگونه است؟

درخواست فرم ثبت نام از مراکز مشاوره معتبر ایزو ( مشخصات فرم شامل یکسری اطلاعات از مدیر عامل و زمینه فعالیت‌هایش می‌شود و همچنین نام گواهینامه ایزو و نام مرجع صدور گواهی ایزو و هزینه صدور می‌باشند ).

انتخاب نوع مناسب گواهی نامه ایزو با توجه به زمینه فعالیتی که سازمان دارد.

انتخاب نوع مرجع صدور گواهی ایزو ( مراجع صدور گواهینامه ایزو به دو دسته مراجع خصوصی و مراجع بین‌ المللی تقسیم بندی می‌شوند ).

تهیه نمونه مستندات ایزو

طراحی و اجرای مستندات و پیاده سازی استانداردهای ایزو ( سازمان‌ها و شرکت‌هایی که مراجع بین‌ المللی را برای اخذ گواهینامه ایزو انتخاب می‌کنند ملزم به پیاده سازی واقعی و استقرار سیستم‌های مدیریتی می‌باشند).

ممیزی اولیه ( توسط کارشناس داخلی مجموعه یک بازرسی اولیه انجام می‌شود تا عیب‌ها و نقص‌های باقی مانده برطرف شود و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه انجام داده شود).

ممیزی نهایی ( توسط کارشناس و بازرس مرجع صدور گواهینامه ایزو بررسی پایانی انجام می‌شود).

ثبت و صدور گواهینامه ایزو انجام می‌شود و مدرک ایزو از طریق مرکز مشاوره ایزو یا به صورت حضوری یا از طریق پست به دست متقاضی محترم می‌رسد.

حفظ و نگهداری از استقرار سیستم‌ها و استانداردهای پیاده شده مهم‌ترین مرحله از دریافت گواهی نامه ایزو می‌باشد.

مرکز مشاوره سیستم کاران بزرگترین مرجع مشاوره در حوزه بهره وری و سیستمهای مدیریتی در خدمت کلیه سازمانها و شرکتهای خواهان بهره وری جامع و واقعی هست.

نظر خود را اضافه کنید