گواهینامه ISO از کجا بگیرم؟

گواهینامه ISO از کجا بگیرم؟

گواهینامه ISO از کجا بگیرم؟

گواهینامه ISO از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟

گواهی ISO چیست؟ از کجا گواهینامه ISO بگیرم؟ شرکتهای صادر کننده گواهی نامه ایزو در تهران کدامند؟ مراجع ثبت و صدور گواهی نامه ایزو کدامند؟ مراجع و نهادهای ثبت و صدور گواهینامه ISO چند نوع هستند؟

اولین گام که اکثر متقاضیان و مشتریان برای گرفتن گواهینامه ایزو برمیدارند جستجو در گوگل و سرچ سؤالات و پرسشهای فوق می باشند. مرکز سیستم کاران بعنوان یکی از اولین و باسابقه‌ترین مراکز مشاوره ایزو و مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو با بهره‌گیری از مشاوران و کارشناسان مجرب و حرفه‌ای پاسخگوی نیاز تمام سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ISO و HSE-MS می‌باشد.

گواهی نامه ایزو چیست؟

International Organizations for Standardiztion نام سازمان بین‌المللی استاندارد است که در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. سازمان ISO برای تمامی مشاغل استانداردهایی را تحت عناوین مختلف همراه با یک کد تهیه و تدوین نموده است.

سازمانها و شرکت‌هایی که استانداردهای ایزو را در سطح مجموعه خود طراحی و اجرا می‌نمایند، جهت اثبات کیفیت بالاتر محصولات و خدماتشان گواهینامه‌های ایزو را دریافت می‌کنند.

دلیل اهمیت اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

امروزه بخاطر پیشرفت علم و تکنولوژی و رونق گرفتن عصر ارتباطات سازمانها و شرکتها بجهت اینکه بتوانند پا به پای صنعت و علم روز دنیا و خواسته و احتیاجات مشتریان قدم بردارند باید مطابق با استانداردهای روز دنیا فعالیت کنند. استانداردهای جهانی شامل استاندارد ISO ، استاندارد HSE ، استاندارد CE ، استاندارد HACCP می‌شوند.

گواهینامه‌های ISO از مهم‌ترین مدارک جهانی محسوب می‌شوند. سازمانها و شرکتها با اهداف متنوعی همچون معرفی محصولات و تبلیغات ، برند سازی و رقابت میان رقبا و مطرح شدن در بازارهای داخلی و آماده کردن مجموعه برای مطرح شدن در بازارهای خارجی و صادرات گواهینامه‌های ایزو را درخواست می‌کنند.

در کشور ایران شرکتهای پیمانکاری با اهدافی همچون حضور موفق در مناقصات و از میان برداشتن رقبا و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای جلب اعتماد کارفرمایان بیشترین متقاضیان انواع گواهینامه‌های ISO هستند.

مهم‌ترین مرحله اخذ و دریافت گواهینامه ایزو بعد از مشخص نمودن اهداف چیست؟

انتخاب نوع مرجع ثبت و صدور گواهینامه ISO بعد از مشخص نمودن اهداف سازمان مهم‌ترین مرحله اخذ و دریافت گواهی ایزو می‌باشد. مراجع صادر کننده گواهی ایزو بطور کلی بدو دسته مراجع صادر کننده گواهی ایزو IAF و مراجع صادر کننده گواهی ایزو غیر IAF .

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو IAF

IAF چه نهادی است؟

IAF بالاترین نهاد اعتبار دهنده در جهان است. وظیفه این نهاد بین المللی رسیدگی به فعالیتهای مراکز استاندارد رسمی و دولتی هر کشوریست که بجهت تمایل به همگام شدن با استانداردهای جهانی ایزو عضو IAF شده‌اند.

مراکز و نمایندگان قانون گذار رسمی در هر کشور را AB می‌نامند. مثلا AB کشور ایران مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران با نام اختصاری NACI می‌باشد.

AB ها بصورت مستقیم مسئول ثبت و صدور گواهینامه ایزو برای متقاضیان نیستند و با اعتباردهی به یکسری مراکز و شرکت‌ها وظیفه صدور ایزو را بر عهده آنها گذاشته‌اند.

مراکز، مراجع و شرکت‌هایی که وظیفه ثبت و صدور گواهی ایزو رادارند CB‌‌ نامیده می‌شوند. CB با تأییدیه IAF یعنی CB که تحت اعتبار و نظارت AB کشورش است که AB مربوطه عضو مجمع IAF بصورت رسمی کار می‌کند.

مزایا و فواید گرفتن گواهینامه ایزو IAF دار

شرکتهای صادر کننده گواهینامه ISO تحت اعتبار IAF راه و روششان اجرای قوانین و دستورالعمل‌های استاندارد ایزو مورد نظر در سطح فرآیندهای مجموعه خواهان ایزو می‌باشد. بالطبع با استقرار سیستم‌های مدیریتی و استانداردهای ایزو کیفیت محصولات و خدمات بالاتر می‌‌رود.

ارتقاء سطح کیفیت، اعتماد و رضایت مشتریان را جلب می‌نماید و عرضه محصولات و ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند. فروش بیشتر سودآوری بیشتر می‌آورد و سودآوری بیشتر موجب بهبود مستمر و توسعه پایدار می‌گردد. توسعه پایدار موجب کسب نام و شهرت در بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

مراجع ثبت و‌ صدور گواهینامه ایزو غیر IAF

غیر IAF بمعنای حذف نظارت و مدیریت انجمن IAF می‌باشد. بنابراین مرجع صدوری که غیر IAF یا بدون اعتبار و نظارت IAF کار ثبت و صدور گواهینامه ایزو راانجام می‌دهد یعنی AB اعتبار دهنده‌اش عضو رسمی و دولتی IAF نیست.

اصل و اعتبار گواهینامه ایزو در گرو اصل و اعتبار مرجع صادر کننده گواهی ایزو است و در جوامع بین المللی گواهینامه ISO یا مرجع ثبت و صدور ایزو بدون اعتبار IAF معنایی ندارد. مراجع صدور غیر IAF ساخته دست ماایرانی‌ها هستند.

تفاوت شرکتهای IAF دار با شرکتهای غیر IAF

سطح اعتبار گواهی‌نامه‌های صادر شده توسط مراجع تحت اعتبار انجمن اعتباردهندگان بین المللی بالا و بین المللی ولی سطح اعتبار گواهی نامه‌های صادر شده توسط مراجع بدون اعتبار انجمن اعتبار دهندگان بین المللی پایین و داخلی می‌باشد.

مدت زمان و هزینه ثبت و صدور گواهی ایزو با تأییدیه IAF طولانی و‌ زیاد ولی مدت زمان و هزینه ثبت و صدور گواهی ایزو بدون تأییدیه IAF‌ کوتاه و‌ کم می‌باشد.

گواهی ‌نامه‌های ایزو با اصالت IAF پاسخگوی نیاز بازارهای جهانی و خارجی و گواهی‌نامه‌های ایزو بدون اصالت IAF فقط پاسخگوی نیاز داخلی می‌باشند.‌

دلایل رونق کسب و کار مراجع صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF

شجره نامه ایجاد مراجع صادر کننده ایزو بدون اعتبار IAF در ایران وقتی بوجود آمدکه بحث تحریم‌ها و عدم صادرات و کمبود بودجه بسیار قوت گرفت و سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی دیگر لزومی به پرداخت هزینه بیشتر و گذراندن مراحل سخت پیاده سازی استانداردهای ایزو ندیدند.

دلایل دیگری همچون عدم آگاهی سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار‌ها از مزایای دریافت گواهینامه ایزو اصل با اعتبار IAF و همچنین فرار مدیران و مسئولان از مراحل پیاده سازی استانداردهای ایزو باعث رونق گرفتن کسب و کار شرکتهای صادر کننده ایزو بدون تأییدیه IAF‌ می‌باشند.‌

شرکتهای پیمانکاری نیز بدلیل حضور فوری در مناقصات و نداشتن زمان کافی فرصت انجام تک به تک قوانین و الزامات استاندارد‌های ایزو را ندارند و ترجیح می‌دهند بسراغ مراجعی بروند که خیلی سخت گیر نباشند.

شرایط ثبت و صدور گواهینامه ایزو چیست؟

سازمانها و شرکتها نیازی به داشتن شرایط خاصی ندارند و هم اینکه دارای یک دفتر مرکزی و یا مجموعه فعالی در حال انجام فرآیندی داشته باشند می‌توانند خواهان دریافت ایزو باشند.

زمان و هزینه و نوع اجرای استاندارد‌های ایزو با توجه به میزان حجم سازمان و تعداد نفرات شاغل و همچنین میزان آگاهی و شناخت مدیریت و پرسنل راجع به ISO و قوانین و الزاماتش متغیر می‌شود. متفاوت بودن اهداف و متفاوت بودن زمینه فعالیت سازمان‌ها، نوع مرجع صدور ایزو و نوع گواهینامه ایزو را متغیر می‌کند.

مهم‌ترین عنصر اصلی که میتواند شرایط گرفتن گواهی ایزو را سخت یا آسان کند انتخاب درست یک مرکز مشاوره ایزو متخصص، کاربلد و‌ با تجربه است. مشاور و کارشناس ایزو باید بتمام قوانین و دستورالعمل‌های ایزو مسلط باشد، مراجع صادر کننده گواهی ایزو IAF و غیر IAF را بدرستی بشناسد.

مرکز سیستم کاران بزرگترین و معتبرترین نهاد مشاوره ایزو می‌باشد. اعتبار و اصالت سیستم کاران کاملا در رزومه کاری مرکز مشهود می‌باشد. تمام درخشش و اعتبار ما در طی این سالها بخاطر اعتماد و رضایت شما مشتریان محترم بوده و هست.

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه ایزو را چگونه تهیه کنیم؟

ابتدا باید مشخص کنیم سازمان خواهان ایزو جهت گرفتن گواهی ایزو چه مدارک و اسنادی را لازم دارد. مدارک مورد نیاز ISO بسیار کم می‌باشد و برخلاف تصور یکسری افراد و کاربران نیازی به داشتن تحصیلات دانشگاهی نیست. فرم ثبت نام ISO و نمونه مستندات ISO دو مدرک مورد نیاز ایزو می‌باشند.

تمامی سازمانها و شرکت‌های متقاضی دریافت گواهی ایزو می‌توانند فقط با یک برقراری تماس با مشاوران و کارشناسان سیستم کاران کلیه مدارک مورد نیاز ایزو را دریافت کنند. اسناد و مدارک بصورت کاملا رایگان خدمت شما متقاضیان محترم قرار داده می‌شود.

فرم ثبت نام ایزو ، فرم سفارش ایزو ، فرم درخواست ایزو ISO در تمام سایتهای رسمی مرکز بارگذاری شده است. فرم ثبت نام ایزو یک برگه مشخصات حقیقی و حقوقی از مدیرعامل و سازمان متقاضی می‌باشد.

نمونه مستندات ایزو همان قوانین و الزامات ISO می‌باشدکه باید توسط افراد متخصص و تحصیلکرده و کارآزموده تهیه شوند. پکیج کامل مستندات ایزو را هم از طریق تلگرام رسمی و هم از طریق سایت مرکز سیستم کاران دانلود و یا حتی بصورت حضوری دریافت نمایید.‌

استاندارد‌های سازمان بین‌المللی استاندارد ISO به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تنوع و گوناگونی استانداردهای ایزو بسیار زیاد است. اکثر مشاغل و حرفه‌ها استاندارد مختص خودشان را دارند. برخی استانداردهای ایزو بصورت مشترک در تمام سازمان‌ها بکار برده می‌شوند. با این تفاسیر استانداردهای سازمان بین المللی استاندارد در دو بخش عمده عمومی و تخصصی از سری الزامات‌ سیستم‌های مدیریتی تقسیم بندی می‌شوند.

سری دیگر استانداردهای ایزو که در ایران رونق زیادی نداشته‌اند استانداردهای مرتبط با محصولات و خدمات می‌باشند. در استانداردهای سیستم‌های مدیریتی نوع کالا و اجناس مدنظر نیست ولی در استانداردهای محصولات و خدمات نوع اجناس و محصولات بسیار مهم است و قوانین و دستورالعمل‌های ایزو مرتبط با مشخصه فنی تهیه و تدوین شده‌اند.

چند مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین گواهینامه‌های ایزو سازمان بین‌المللی استاندارد

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت گواهی‌نامه ISO 9001

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی گواهی نامه ISO 14001

استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گواهی‌نامه ISO 45001

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت – رسیدگی به شکایت مشتریان گواهی نامه ISO 10002

چهار استاندارد فوق محبوب‌ترین و اساسی‌ترین نوع گواهی‌نامه‌های ایزو عمومی می‌باشند. ایزو ۹۰۰۱ بعنوان گواهی اصلی و مرجع پایه و اساس تمام گواهی‌نامه‌های ایزو عمومی و تخصصی می‌باشد. ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ مکمل یکدیگر هستند. ایزو ۱۰۰۰۲ برای اثبات مشتری مداری و احترام به حقوق مصرف‌کنندگان ایجاد شده است.

استاندارد سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست گواهی HSE-MS بعنوان یکی از استانداردهای جهانی سازمان ایزو درتمام سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد اثبات ایمنی در محیط کار و رعایت سلامت و بهداشت شغلی کارکنان و حفظ و صیانت از محیط زیست را دارند بکار برده می‌شود.

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی گواهی‌نامه ISO 13485

استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی گواهی نامه ISO 22000

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت – نفت و گاز و پتروشیمی گواهی نامه ISO 29001

نحوه گرفتن گواهینامه ایزو

 تعیین هدف و انتخاب مرجع صدور گواهی نامه ایزو

تعیین زمینه فعالیت و انتخاب نوع گواهی نامه ایزو

تکمیل فرم سفارش ایزو و تهیه نمونه مستندات ایزو

طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو

ممیزی و ثبت و صدور گواهی نامه ایزو

نظر خود را اضافه کنید