صدور گواهینامه ISO 9001 معتبر و فوری

صدور گواهینامه ISO 9001 معتبر و فوری

صدور گواهینامه ISO 9001 معتبر و فوری

تعریف واژه ISO 9001

ISO 9001 بعنوان یک استاندارد بین‌المللی دارای الزامات و قوانینی این که بیانگر ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت یعنی QMS می‌باشد. QMS مخفف عبارت Quality Manegment systems توانایی ارائه مداوم محصولات و تولیدات و خدماتی را نشان میدهد که نیازهای یک مشتری و مصرف کننده را همراه با رعایت مقررات لازم را نشان میدهد.

ISO چیست؟

ISO مخفف کلمات عبارت International Organisation for Standardiztion نام سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشد. سازمان بین‌المللی استاندارد یک آژانس غیر دولتیست که از نهادها و مراکز ملی استاندارد گذار بیش از ۱۷۰ کشور دنیا تشکیل شده است.

ISO کلمه‌ای یونانی بمعنای همسو‌سازی و یکسان سازی است که در واقع همان اهداف سازمان جهانی استاندارد برابری می‌کند. وظیفه سازمان ایزو ISO تهیه و تدوین انواع استانداردهای مورد نیاز برای انواع مشاغل و حرفه‌ها جهت حمایت از سلامت و ایمنی افراد جامعه و مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌باشد. هر استاندارد با یک کد معرفی و منتشر شده است. ISO 9001 از جمله مهمترین استانداردهای ایزو می‌باشد.

مزایای ISO 9001 چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ استاندارد سیستم مدیریت کیفیت به سازمان‌ها و مجموعه‌ها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که مشتریان خود بطور مداوم محصولات و خدمات با کیفیت بالا دریافت می‌کنند. اعتماد و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان از مهم‌ترین دستاوردهای طراحی سیستم مدیریت کیفیت QMS می‌باشد.

ISO 9001 موجب سازماندهی مجموعه و شفاف سازی فرآیندها می‌شود. مشخص شدن فرآیندها از انجام کارهای تکراری جلوگیری می‌کند و موجب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. حذف کارهای تکراری با طراحی و اجرای سیستم مدیریت کیفیت توانمندی و توانایی کارکنان و پرسنل یک سازمان را افزایش می‌دهد.

افزایش توانمندی نیروی انسانی در بهبود کارایی فرآیندها بسیار مؤثر می‌باشد و موجب سودآوری بیشتر و بهبود مداوم و‌ توسعه پایدار یک حرفه و کسب و کار می‌گردد. بطور کلی بهبود کیفیت محصولات و خدمات و شناسایی محصولات و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان و کاهش اشتباهات و در نتیجه کاهش شکایات مشتریان از ثمره‌های سیستم مدیریت کیفیت استاندارد ISO 9001 می‌باشند.

چرا اخذ و صدور ISO 9001 مهم و حیاتی است؟

گواهینامه ISO مدرکی است که جهت اثبات رعایت اصول و الزامات سازمان بین المللی استاندارد صادر می‌شود. گواهینامه ایزو ، گواهینامه ISO مزایا و فواید بسیار زیادی همچون بهبود کیفیت محصولات و کارایی مشاغل و ایجاد اعتبار بین‌المللی و حضور موفق در بازارهای جهانی و داخلی و تبلیغات و بازاریابی آسان را و صدها فایده و مزیت دیگر را ایجاد می‌کند.

گواهینامه ISO 9001 از جمله مهمترین و پرکاربردترین نوع گواهینامه‌های ISO می‌باشد که لازمه رسیدن و دستیابی به اهدافی همچون کسب اعتبار بالا و افزایش قابلیت اطمینان به محصول و خدمت می‌شود. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و عصر ارتباطات مطابق شدن با استانداردهای جهانی بسیار لازم و ضروری می‌باشد.

اصول و الزامات ISO 9001 چیست؟

اصول قوانین و الزامات سیستم مدیریت کیفیت QMS بر مبنای هفت اصل اساسی پایه گذاری شده است. ساختار استاندارد ISO 9001 در چند بخش به شرح زیر تعریف شده است.

اصل اول زمینه سازمان می‌باشد که الزامات و قوانینی را برای شناسایی مسائل داخلی و خارجی و فرآیندها و شناسایی خواسته مشتریان و مصرف کنندگان و الزاماتی از کلیه انتظارات را تعریف می‌کند.

اصل دوم رهبری می‌باشد که قوانین و الزامات رهبری مهمترین نیاز مدیران و مسئولان یک مجموعه برای طراحی و اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت است. مدیریت ارشد با تعریف یک خط مشی کیفیت و مشخص نمودن نقش‌ها و مسئولیت نسبت به انجام الزامات راQMS اقدام می‌کند.

اصل سوم برنامه ریزی می‌باشد. برای عملکرد مداوم سیستم مدیریت کیفیت در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برنامه ریزی بسیار مهم می‌باشد چراکه کلیه خطرات و فرصتها دریک سازمان باید ارزیابی شوند و اهداف کیفیت بهبود یابند.

اصل چهارم پشتیبانی می‌باشد. کنترل تمام منابع از جمله منابع انسانی و کلیه ساختها و زیر ساختها و محیط کار باید تحت پوشش قرار بگیرند. بخش پشتیبانی شامل الزامات‌ و قوانینی مربوط به شایستگی و آگاهی و ارتباط و کنترل اسناد و مدارک لازم برای انجام فرآیندها می‌باشد.

اصل پنجم انجام عملیات می‌باشد. الزامات و قوانین عملیات کلیه جنبه‌های برنامه ریزی برای ایجاد یک محصول و یا یک خدمت را شامل می‌شود. قوانین و الزامات عملیات شامل برنامه ریزی و بررسی الزامات محصول و طراحی و کنترل خروجی‌های مطلوب و نامطلوب می‌باشد.

اصل ششم ارزیابی عملکردها می‌باشد. در این بخش عملکرد مؤثر و مطلوب استفاده از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و سیستم مدیریت کیفیت باید بررسی شود. الزامات این اصل شامل نظارت و اندازه گیری فرآیندها و سنجش رضایت مشتریان و بررسی انجام عملکردهایی مداوم برای مدیریت سیستم کیفیت می‌شود.

اصل هفتم بهبود می‌باشد. در این اصل با ارزیابی عدم انطباقات در فرآیندها و انجام اقدامات اصلاحی بهبود مستمر و توسعه پایدار با اجرای یک سیستم مدیریتی کیفیت ایجاد می‌شود.

چرخه PDCA

اصول و الزامات ISO 9001 بر اساس چرخه Plan-Do-Cheak-Act انجام می‌شود. چرخه دمینگ یا چرخه بهبود مداوم به همراه تفکر بر پایه ریسک بعنوان ابزار مدیریتی در چهار مرحله انجام می‌شود. چرخه PDCA روش مؤثری برای حل مشکلات در مدیریت یک مجموعه می‌باشد. چرخه دمینگ از چهار فاز Plan بمعنای برنامه ریزی و Do اجرا و Check تجزیه و تحلیل و Act عمل و اقدام تشکیل شده است.

شرایط استفاده از ISO 9001 چیست؟

سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، تولیدی و‌ پیمانکاری و حتی درمانی و آموزشی صرف نظر از نوع شغل و حرفه و حتی اندازه و‌ بزرگی و کوچکی می‌توانند از الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ استفاده کنند.

شرایط بکارگیری قوانین و الزامات یک سیستم مدیریتی کیفیت کار سخت و پیچیده‌ای نیست و فقط با توجه به یکسری عواملی همچون تعداد پرسنل و نیروی انسانی و تعداد فرآیندها و از همه مهم‌تر نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو شرایط اخذ و‌ دریافتش متفاوت می‌شود.

انواع مراجع ثبت و صدور ISO 9001 کدامند؟

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو را Certification Body یا در اصطلاح CB می‌نامند.

CB ها به نسبت اعتبار و اصالتی که از انجمن اعتبار دهندگان بین المللی International Accreditation Forum می‌گیرند در سطوح مختلف اعتباری انواع گواهینامه‌های ایزو را از جمله گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را صادر می‌کنند. CB ها بصورت مستقیم تحت نظارت و مدیریت انجمن اعتبار دهندگان بین المللی که در اصطلاح IAF نامیده می‌شود نیستند.

مراکز اعتبار دهنده Accerdiation Bod ها بعنوان مراکز و نمایندگان قانون گذار در هر کشور می‌باشند که پل ارتباطی میان مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو و مجمع اعتبار دهندگان بین المللی هستند. مراکز اعتبار دهنده را اصطلاحا AB می‌گویند‌.

CB هایی که زیر نظر و اعتبار یک AB رسمی و دولتی عضو انجمن IAF ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام دهد بعنوان یک مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو با اعتبار IAF شناخته می‌شود.

CB هایی که زیر نظر و اعتبار یک AB بدون عضویت در انجمن IAF ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام دهد بعنوان یک مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF شناخته می‌شود.

 

روش ثبت و صدور گواهینامه ISO 9001 توسط مراجع ثبت و صدور ایزو با اعتبار IAF چگونه است؟

روش ثبت و صدور گواهی ایزو ۹۰۰۱ از طریق مراجع صدور ایزو با تأییدیه IAF ملزم به طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو می‌باشد و همین موضوع زمان اخذ و صدور گواهی را طولانی می‌کند. تأییدیه پیاده سازی استانداردهای ایزو و استقرار سیستم‌های مدیریتی همچون سیستم مدیریت کیفیت QMS مستلزم انجام ممیزی و نظارت و مدیریت بازرسین مرجع صدور تحت اعتبار IAF می‌باشد که این موضوع هم زمان‌بر می‌باشد.

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ توسط مراجع صدور ایزو با تأییدیه IAF از سطح اعتبار بسیار بالا و بین المللی برخوردار است ولی آماده شدن فوری این گواهی توسط این نوع مراجع ممکن نیست. مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران با مدیریت هدفمند و با بهره گیری از متخصصان و کارشناسان مجرب می‌تواند به روند تسریع اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ کمک کند ولی دستیابی به یک گواهینامه معتبر بین‌المللی و اصلی مراحل قانونی خود را دارد.

مشخص نمودن اهداف سازمان و انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

مشخص نمودن زمینه فعالیت سازمان و انتخاب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

طراحی و اجرای مستندات گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

ممیزی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

 

روش ثبت و صدور گواهینامه ISO 9001 توسط مراجع ثبت و صدور ایزو بدون اعتبار IAF چگونه است؟

روش ثبت و صدور گواهی نامه ایزو ۹۰۰۱ از طریق مراجع صدور ایزو بدون تأییدیه IAF مستلزم طراحی و اجرای مستندات و پیاده سازی استانداردهای ایزو نمی‌باشد. قاعدتاً حذف پیاده سازی مستندات ایزو مرحله ممیزی نهایی توسط بازرس و سر ممیز مرجع را نیز حذف می‌کند. همین عوامل باعث می‌شود ثبت و صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF در مدت زمان کوتاهی انجام شود.

سطح اعتبار گواهینامه‌های ایزو که توسط مراجع غیر IAF صادر می‌شوند بین‌المللی و رسمی نیست ولی در ایران با اعتبار داخلی برای سازمان‌ها و شرکت‌های خواهان ایزو ۹۰۰۱ معتبر و فوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرکز سیستم کاران با انواع مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو همکاری میکند تا بتواند نیاز تمامی مشتریان و متقاضیان محترم خواهان ایزو را برآورده سازد.

مشخص نمودن اهداف سازمان و انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

مشخص نمودن زمینه فعالیت و انتخاب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

تهیه نمونه مستندات ایزو و ممیزی داخلی

ثبت و صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

مدارک لازم جهت اخذ فوری و معتبر ISO 9001

کلیه سازمانها و شرکتها جهت گرفتن انواع گواهینامه‌های ایزو نیازی به فراهم سازی مدارک خاص و پیچیده‌ای ندارند. متقاضیان در همان ابتدای کار باید درخواست و نیازشان را بصورت مکتوب ارائه نمایند و فرم ثبت نام گواهینامه ایزو را تکمیل نمایند.

مدرک دوم تهیه نمونه مستندات ایزو ۹۰۰۱ می‌باشد. مستندات ایزو شامل دو بخش عمومی و تخصصی می‌شود. مستندات ایزو ۹۰۰۱ از جمله نمونه قوانین و الزامات عمومی می‌‌باشد. مرکز سیستم کاران درطی چندین سال سابقه درخشان کاری و پرورش نیروها و متخصصان در حوزه ایزو پکیج کاملی از مستندات مهمترین و پرکاربردترین گواهینامه‌های ایزو را تهیه و تنظیم نموده است و در قالب فرمت WORD و کاملا رایگان در اختیار تمامی درخواست کنندگان ایزو قرار داده است.H

اشتراک:

نظر خود را اضافه کنید