گواهینامه ایزو | مرجع اخذ و صدور انواع گواهی ایزو

گواهینامه ایزو | مرجع اخذ و صدور انواع گواهی ایزو

گواهینامه ایزو | مرجع اخذ و صدور انواع گواهی ایزو

مراجع صدور گواهی ایزو کدامند؟ از کجا ایزو بگیرم؟ اخذ و صدور گواهینامه ایزو چطور امکانپذیرشت؟

تعریف گواهینامه ایزو

امروزه با پیشرفت عصر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بهترین ابزار رقابتی برای پیشرفت و رونق انواع مشاغل و کسب و کارها داشتن امتیاز گواهی نامه ایزو می‌باشد. گواهینامه ایزو مدرکی بین المللی جهت اثبات طراحی و اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها و استانداردهای ایزو در میان فرآیندهای یک مجموعه جهت افزایش عملکرد بهتر و بهبود فرآیندها می‌باشد.

گواهینامه‌ ایزو ، گواهی ایزو ، نشان ایزو ، مدرک ایزو ، گواهینامه ISO ، آرم ISO‌ ، Certificate ISO سطح اعتبار محصولات و خدمات هر مجموعه‌ای را در سطح جهانی مطرح می‌کند. گواهینامه ایزو یعنی مدرکی که توسط مراجع صدور و لیست شرکتهای صادر کننده ارائه می‌شود.

گواهی‌نامه‌ها و مدارک ملی و بین المللی زیادی مانند گواهی ISO ، گواهی HSE-MS و گواهی CE ، گواهی حلال ، گواهی GMP ، گواهی SFBB ، گواهی صلاحیت پیمانکاری ( رتبه پیمانکاری ) ، گواهی تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران ، گواهی تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی ( مجوز اداره کار ) هستند که با اجرای قوانین و الزاماتشان امتیاز ویژه‌ای برای یک مجموعه و سازمان بوجود می‌آید.

اهداف اخذ و دریافت گواهینامه ایزو

اهداف و مقاصد زیادی هستند که مدیران و مسئولان هر مجموعه‌ای را جهت اخذ و صدور انواع گواهی نامه‌های ایزو ترغیب می‌کند. امتیازات ویژه‌ای که از اخذ و صدور گواهی ایزو برای یک سازمان بوجود می‌آید داشتن ایزو ISO را برای یک سازمان مهم و حیاتی می‌کند.

کسب اعتبار بالا با افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات در بازارهای داخلی و بین المللی

افزایش اعتماد و جلب اعتماد و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان

شناخت بالا و افزایش موقعیت تجاری و حرفه‌ای

افزایش کنترل فرآیندهای تجاری و سازگاری بهبود یافته

افزایش درآمد و تجارت بهتر

اخذ نشان و برچسب ایزو و تبلیغات مؤثرتر و برند سازی

بازاریابی آسان و وسیع‌تر

افزایش معاملات تجاری و بازرگانی در سطح بین المللی

افزایش توانایی و تعهد کارکنان و کارمندان

طراحی و اجرای واقعی استانداردهای ایزو و توسعه فرهنگ حرفه‌ای

افزایش انگیزه و رقابت میان کارکنان و پرسنل نیروی انسانی

کاهش هزینه‌های اضافی

افزایش ایمنی و سطح سلامت در محیط کار

انجام عملیات‌های پیشرفته و کارآمد

حضور در مناقصات و از میان برداشتن رقبا

شرایط و ضوابط گرفتن گواهینامه ایزو

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای یک دفتر مرکزی هستند و یا در یک مجموعه‌ای با یک یا چند نیروی انسانی در حال انجام فرآیند و تولید محصول یا خدمتی هستند می‌توانند انواع گواهینامه‌‌های ایزو را متناسب با نوع حرفه و زمینه فعالیتی که دارند درخواست کنند. بنابراین شرایط خاص و پیچیده‌ای برای درخواست گواهینامه ایزو وجود ندارد.

مراحل اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو و مدت زمان و هزینه اخذ با توجه به یکسری شرایط متفاوت می‌شود. حجم سازمان و تعداد فرآیندها و همکاری مدیریت و کارکنان و سطح دانش پرسنل در هنگام اجرای مستندات ایزو و تعداد نیروی شاغل و فعال در مجموعه و نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو عواملی هستند که شرایط گرفتن گواهینامه ایزو را متفاوت می‌کنند.

هنگامی که حجم سازمانی بزرگ و‌ وسیع باشد قطعا فرآیندهای اجرایی زیادی در دستور کارشان دارند و بالطبع تعداد پرسنل بیشتری دارند بهمین جهت آموزش و مشاوره و پیاده سازی استانداردهای ایزو زمان‌بر و طولانی خواهد شد. گاهی اوقات مجموعه‌ای قبلا گواهینامه ایزو دریافت کرده است همین امر باعث سهولت اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو می‌شود.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران با توجه به سابقه‌ای درخشان و بهره‌گیری از مشاوران و کارشناسان مجرب سعی میکند کلیه شرایط و ضوابط گرفتن ایزو برای سازمان و مجموعه خواهان ایزو در آسانترین حالات ممکن سپری شود.

وظیفه سازمان بین‌المللی استاندارد ISO چیست؟

اکثر سازمانها و مدیران و رابطان مجموعه‌ها تصور میکنند ثبت و صدور گواهینامه ایزو برعهده سازمان بین‌المللی استاندارد ISO می‌باشد در صورتیکه این تصویر اشتباه است. وظیفه سازمان بین‌المللی استاندارد انجام تحقیقات و بررسی و در نهایت تهیه و تدوین استانداردهای ایزو می باشد.

سازمان ایزو متشکل است تعدادی از اعضای فرعی و اصلی که جهت همسو سازی و یکسان سازی و بهبود عملکرد فرآیندها در تمام اصناف و حرفه‌ها در سطح جهانی در شهر ژنو سوئیس گرد هم جمع می‌شوند. اعضای سازمان ایزو نمایندگان رسمی و دولتی از کشورهای تابع استاندارد‌های جهانی ایزو می‌باشند.

سازمان جهانی استاندارد سازی جهت نظارت و مدیریت برروی شرکت‌هایی که مسئول ثبت و صدور گواهینامه ایزو هستند بزرگترین نهاد رسمی و قانونی در دنیا بنام انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF را تأسیس نمود. وظیفه اعتبار دهی و ثبت و صدور گواهینامه ایزو بصورت غیر مستقیم برعهده نهاد IAF می‌باشد. مجمع اعتبار دهندگان بین المللی IAF با نظارت و مدیریت برروی نمایندگانش که همان مراکز اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو محسوب می‌شوند کارش را انجام می‌دهد. مراکز اعتبار دهنده را با نام AB و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو را با نام CB معرفی شده‌اند.

انواع گواهینامه ایزو

قوانین و الزامات تعیین شده از سوی سازمان ISO در دو طبقه کلی تعریف شده‌اند. طبقه اول استانداردهای ایزو برای سیستم‌های مدیریتی هم بصورت عمومی و هم بصورت تخصصی و طبقه دوم استانداردهای ایزو برای محصولات و خدمات.

استاندارد‌های سیستم‌های مدیریتی فارغ از نوع محصول یا خدمت و فارغ از اینکه سازمان تولیدی هست یا غیر تولیدی، صنعتی هست یا غیر صنعتی، تجاری هست یا پیمانکاری، آموزشی هست یا غیر آموزشی شامل کلیه فرآیندهای سازمانی می‌شوند. از جمله استانداردهای عمومی سیستم‌های مدیریتی میتوان موارد زیر را نام برد:

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

ISO 9001 اثبات کننده این است که سازمانی کلیه فرآیندهای خود را طوری طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند که محصول یا خدمت در بالاترین سطح کیفیت به مشتریان و مصرف کنندگان ارائه شود. ایزو ۹۰۰۱ بعنوان مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع استاندارد ایزو پایه و اساس در اجرای استاندارد‌های دیگر ایزو نیز می‌باشد.

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

ISO 14001 بیان کننده رعایت الزامات و قوانین مربوط به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در طول اجرای پروژه می‌باشد. مجموعه خواهان ایزو ۱۴۰۰۱ رعایت کلیه امور مربوط به قوانین زیست محیطی را در حوزه کاری خود اثبات می‌کند.

استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ایزو ۴۵۰۰۱

ISO 45001 بین کننده الزامات و قوانین مربوط به حفظ و ارتقاء سطح بهداشت شغلی و ایمنی کارکنان و کارگران در محیط کار می‌باشد. سازمان‌ها و شرکت‌های پیمانکاری با گرفتن گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ اثبات می‌کنند تمامی زیر ساختها و امکانات و آموزشهای لازم را جهت حفظ ایمنی و سلامت نیروی انسانی انجام میدهند.

استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ایزو ۲۲۰۰۰ و استاندارد سیستم مدیریت کیفیت – نفت و گاز و پتروشیمی ایزو ۲۹۰۰۱ و استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی ایزو ۱۳۴۸۵ از جمله گواهینامه‌های تخصصی سیستم‌های مدیریتی ایزو می‌باشند.

انواع مراجع اخذ و صدور گواهینامه ایزو

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو ، شرکت‌های ثبت و صدور گواهینامه ایزو ، لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو با توجه به میزان اعتباری که از طرف نهاد IAF می‌گیرند به دو دسته مراجع صدور ایزو با تأییدیه IAF و مراجع صدور ایزو بدون تأییدیه IAF‌ تقسیم بندی می‌شوند.

هنگامی که AB یک مرجع صدور گواهینامه ایزو عضو انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF باشد بطور قطع CB مورد نظر نیز مورد تأیید سازمان IAF قرار دارد و می‌تواند گواهینامه‌های معتبر و‌ رسمی صادر نماید.

هنگامی که AB یک مرجع صدور گواهی نامه ایزو عضو مجمع اعتبار دهندگان بین المللی IAF نباشد بطور قطع CB مورد نظر مورد تأیید سازمان IAF نیست و نمی‌تواند گواهینامه‌های ایزو با اعتبار بین‌المللی و رسمی صادر نماید و گواهی ایزو با اعتبار داخلی صادر می‌کنند.

 

راه تشخیص مراجع اصیل ایزو و مراجع غیر اصیل ایزو

مرکز سیستم کاران در راستای اشاعه فرهنگ مشتری مداری و احترام به حقوق مشتریان لیستی از شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو را تهیه کرده و در هنگام درخواست سازمان‌ها در اختیارشان قرار میدهد. همچنین درخواست کنندگان گواهینامه ایزو اصل می‌توانند یا به صورت حضوری یا از طریق سامانه NACI مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران لیست شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران را دریافت نمایند.

مراحل قانونی تشخیص اعتبار و اصالت مراجع ثبت و صدور گواهی ایزو از طریق سایت IAF براحتی امان پذیر می‌باشد. مجموعه خواهان ایزو ابتدا باید وارد تنها سایت رسمی انجمن اعتبار دهندگان بین المللی یعنی IAF شود. آدرس سایت WWW.IAF.NU می‌باشد. نام تمام AB های رسمی و دولتی در سایت IAF وجود دارد فقط کافیست نام AB مورد نظر را در قسمت جستجو سرچ نمایید.

با مشاهده نام AB وارد لینک مربوطه شوید و بعد در قسمت جستجو نام CB مورد نظرتان را جستجو نمایید. اگر نام CB دقیقا با همان اسم و بدون هیچ پسوند و پیش بندی یافت شد اعتبار و اصالت مرجع گواهی دهنده ایزو محرز و‌ مشخص می‌گردد.

اخذ و صدور گواهینامه ایزو چگونه انجام می‌شود؟

اخذ و صدور گواهی ایزو چگونه است؟ گرفتن گواهینامه ایزو چگونه انجام می‌شود؟ نحوه دریافت گواهینامه ایزو چه جوری است؟ روش ثبت و صدور گواهینامه ایزو چجوری انجام می‌شود؟ راه گرفتن گواهی ایزو چیست؟ اخذ و صدور گواهی ISO چگونه است؟ روزانه سؤالات زیادی همچون پرسشهای فوق توسط کاربران محترم در موتور جستجو گر گوگل سرچ می‌شود.

اخذ و صدور گواهینامه ISO اگر توسط مراجع صدور تحت اعتبار IAF انجام شود بعد از انتخاب نوع گواهینامه ایزو باید حتما مرحله طراحی مستندات ایزو و مرحله پیاده سازی استانداردهای ایزو انجام شود و در نهایت با انجام مرحله ممیزی ابتدایی و ممیزی نهایی ثبت و صدور گواهینامه ایزو انجام می‌گیرد.

اخذ و صدور گواهینامه ISO اگر توسط مراجع صدور بدون اعتبار IAF انجام شود بهت از انتخاب نوع گواهینامه ایزو مرحله طراحی و پیاده سازی استانداردهای ایزو الزامی نیست و فقط با انجام یک ممیزی اولیه بصورت اختیاری ثبت و صادر گواهی نامه ایزو انجام می‌گیرد.

تفاوت مراجع صدور ایزو IAF دار با مراجع صدور غیر IAF

اخذ و صدور گواهی ایزو توسط مراجع IAF دار به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد ولی اخذ و صدور گواهی ایزو توسط مراجع غیر IAF در مدت زمان خیلی کوتاهی با هزینه کم انجام می‌شود.

نظر (1)

  1. سلیمانی

    20 دی 1401 - 1:54 ق.ظ

    گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF را از مرکز شما دریافت کردیم. الان با توجه به گفته کارشناسان شما هزینه و وقت کافی برای اخذ گواهینامه ایزو با اعتبار جهانی را پیدا کردیم و می خواهیم این گواهی نامه را روی گواهینامه معتبر سوئیچ کنیم. حالا چه کارهایی لازم انجام بدیم ؟

نظر خود را اضافه کنید