چه جوری گواهینامه ISO بگیرم؟

چه جوری گواهینامه ISO بگیرم؟

چه جوری گواهینامه ISO بگیرم؟

گواهینامه ISO چیست؟

ایزو نام فارسی کلمه ISO برگرفته از مخفف کلمات عبارات International Organisation for Standardiztion بمعنای سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشد. گواهی‌نامه ایزو نماد مدرکی جهانی که رعایت قوانین و ملزوماتی را در طیف گسترده‌ای برای هر مجموعه‌ای نشان می‌دهد. تهیه قوانین و دستورالعملها وظیفه سازمان ISO می‌باشد که بعنوان یک استاندارد مشخص می‌شوند.

استانداردهای ایزو برای یکسان کردن رعایت قوانین در فرآیندها و تولیدات وضع می‌شوند. هنگامی که سازمان و مجموعه‌ای به طراحی و اجرای قوانین و استانداردهای ایزو بپردازد جهت اثبات رعایت اصول و قواعد گواهینامه ایزو ، گواهی نامه ایزو ، گواهی ایزو ، Certificate ISO دریافت می‌کند.

مراحل، شرایط، مدارک و نحوه گرفتن گواهینامه ایزو چگونه است؟

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چگونه انجام می‌شود؟ برای گرفتن گواهینامه ایزو چه شرایطی لازم است؟ آیا اخذ و صدور ایزو به مدارک زیادی نیاز دارد؟ شرط گرفتن گواهینامه ایزو چیست؟ نحوه دریافت ایزو چگونه است؟ در مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چه شرایط و مدارکی لازم است؟

سوالات فوق از جمله پرسش‌های متداولی هستند که سازمانهای خواهان ایزو از موتور جستجوگر گوگل سرچ می‌کنند. ولی مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته در اخذ و دریافت گواهینامه ایزو شرکتها و مراجعی هستند که باید برای ثبت و صدور گواهینامه ایزو به آنها مراجعه کنیم. شرکتها و مراجع گواهی دهنده و صادر کننده گواهی ایزو چه نام دارند؟

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو

Certification Body یا اصطلاحاً CB‌ نام مراجع صادر کننده ، مراجع ثبت و صدور و مراجع گواهی دهنده ایزو می‌باشد. شرکتهای گواهی دهنده با سطح اعتبارات متفاوتی ثبت و صدور ایزو را انجام می‌دهند. یکسری با سطح اعتبار بین‌المللی ( IAF دار ) و یکسری با سطح اعتبار داخلی ( غیر IAF ) و حتی برخی از اعتماد مشتریان سوء استفاده می‌کنند و گواهینامه‌های جعلی و فیک ایزو را صادر می‌کنند.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو با سطح اعتبار بین المللی ( IAF دار )

CB های با سطح اعتبار بین المللی مراجعی هستند که زیر نظر مدیریت و نظارت مراکزی رسمی و دولتی AB تحت اعتبار نهاد بزرگی بنام‌ IAF فعالیت می‌کنند. هنگامی که یک CB تحت اعتبار AB با عضویت در انجمن IAF باشد بعنوان مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو با سطح اعتبار بین المللی یا مراجع گواهی دهنده با تأییدیه IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند.

AB چیست؟

AB مخفف Accerdiation Body بمعنای مراکز اعتبار دهنده که بعنوان مراکز استاندارد گذار و قانون گذار در یک کشور فعالیت می‌کنند. هر کشور که قصد تبعیت از استانداردهای سازمان بین‌المللی استاندارد را دارد با عضویت در انجمن IAF وظیفه اعتبار دهی به مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهد.

هر کشور حداقل یک AB دولتی و رسمی دارد. NACI مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران AB کشور ایران است. نام مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر و رسمی در سایت رسمی NACI به آدرس WWW.naciportal.isiri.gov.ir منتشر شده است.

 

IAF چیست؟

IAF مخفف International Accreditation Forum بمعنای مجمع اعتبار دهندگان بین المللی تنها نهاد رسمی و بزرگ در جهان می‌باشد که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو جهت نظارت و مدیریت برروی مراجع صادر کننده گواهی ایزو تاسیس شد.

IAF بعنوان انجمن جهانی مجامع اعتبار سنجی، ارزیابی انطباق در زمینه سیستم‌های مدیریتی و محصولات و خدمات و پرسنل و سایز برنامه‌های مشابه را انجام می‌دهد. اعتبار بخشی یک عنصر ضروری برای رقابت و دسترسی به بازارهای جدید و بهبود بهره وری و نوآوری محصولات جدید و حفاظت از محیط زیست و همچنین سلامت و ایمنی مصرف کنندگان و مشتریان و کارگران و کارمندان می‌باشد.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو با اعتبار داخلی ( غیر IAF )

CB های با سطح اعتبار داخلی مراجعی هستند که زیر نظر مراکز دولتی و رسمی اعتبار دهنده AB بدون عضویت در انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF کار ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام می‌دهند.

صنایع و مشاغل دولتی و خصوصی زیادی در ایران فعالیت می‌کنند که اکثراً بخاطر نداشتن بودجه کافی و مشکلات اقتصادی از عهده مخارج گرفتن گواهینامه ایزو با اعتبار IAF و طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو بر نمی‌آیند‌. بنابراین ایرانی‌ها سازمان‌ها و شرکت‌هایی را با نام مراجع صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبارIAF را ایجاد نمودند.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو داخلی CB هایی هستند که توسط AB های بدون عضویت انجمن IAF بدون هیچ‌گونه سخت‌گیری مدرک ایزو را برای سازمان‌ها و ارگان‌های متقاضی ایزو صادر می‌کنند.

تفاوت میان مراجع با اعتبار IAF و مراجع بدون اعتبار IAF چیست؟

مراجع و شرکت‌هایی که با اعتبار IAF ثبت و صدور گواهینامه ایزو را انجام می‌دهند سازمان متقاضی را ملزم به طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو و استقرار سیستم‌های مدیریتی می‌کنند. همین عامل باعث شده هم زمان اجرای استانداردهای ایزو زیاد شود و هم هزینه‌ها افزایش پیدا کنند. مدیران و مسئولان کسب و کارهایی که قصد انجام صادرات و مبادله محصولات و اجناسشان را به کشورهای خارجی دارند باید حتما گواهینامه‌های ایزو با اعتبار IAF را بگیرند.

مراجع و شرکت‌هایی که بدون اعتبار IAF ثبت و صدور گواهی ایزو را انجام می‌دهند بدون گذراندن زمان طولانی و صرف هزینه‌های سنگین بدون استقرار سیستم‌های مدیریتی و پیاده سازی استانداردهای ایزو گواهی نامه ایزو بدون اعتبار IAF را برای متقاضیان صادر می‌کنند.

 

شرکتهای ثبت و صدور ایزو چگونه گواهینامه ISO می‌دهند؟

اخذ و صدور گواهی ایزو با سیستم کاران

سازمانها و ارگانهای متقاضی گواهینامه ایزو می‌توانند با برقراری تماس با مرکز سیستم کاران ، راه و روش گرفتن گواهینامه ایزو متناسب با انتخاب نوع مرجع صادر کننده ایزو را از صفر تا صد آموزش ببینند.

مشاوران و کارشناسان مجرب مرکز سیستم کاران سعی می‌کنند با رعایت حقوق مشتری مداری با ارائه خدمات مطلوب و ویژه و مشاوره‌ها و آموزش‌های رایگان‌ با مناسبترین قیمت در مناسبترین زمان انواع گواهینامه‌های ایزو IAF و غیر IAF را صادر نمایند.

نمونه مستندات ایزو که از مهم‌ترین اسناد و مدارک لازم جهت گرفتن گواهینامه ایزو می‌باشد در طی چندین سال تجربه و سابقه درخشان توسط تیم فنی و مهندسی تحصیلکرده سیستم کاران تهیه و جمع‌آوری شده و بصورت پکیجی در قالب WORD بصورت کاملا رایگان در اختیار مشتریان و کاربران محترم قرار داده می‌شود.

ارائه رایگان گواهینامه IMS تحت عنوان سیستم مدیریت یکپارچه یکی دیگر از خدمات ویژه و رایگان مرکز سیستم کاران می‌باشد. گواهینامه IMS در قبال اخذ همزمان ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ به متقاضی گواهینامه ایزو ارائه می‌شود.

مزایا و فواید اخذ و دریافت گواهینامه ISO

طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو و گرفتن گواهینامه‌های ایزو باعث کاهش هزینه‌های اضافی و موجب بهینه سازی فرآیندها و افزایش سطح کیفیت محصولات و تولیدات می‌شود.

استقرار سیستم‌های مدیریتی موجب ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات و در نتیجه باعث افزایش رضایتمندی مشتریان و مصرف کنندگان می‌گردند.

گواهینامه‌های ایزو امکان راه‌یابی به بازارهای جدید و جهانی را برای یک سازمان و مجموعه فراهم می‌کند و مقدار زیادی از سهم بازار را نصیبشان می‌کند.

اخذ و دریافت استانداردهای ایزو مزیت‌های زیادی هم برای جامعه هم برای دولت بهمراه می‌آورد و موجب ارزآوری و رونق اقتصاد مملکت می‌شوند.

گرفتن انواع گواهینامه‌های ایزو برای تبلیغات و برند سازی و حتی در بازاریابی بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

اخذ و دریافت گواهی ایزو حضور موفق در مناقصات را ضمانت می‌‌کند و برای از میان برداشتن رقبا بعنوان یک ابزار بسیار قوی عمل می‌کند.

راه و روش گرفتن گواهینامه‌ ISO

قدم اول انتخاب درست و صحیح یک مرکز مشاوره معتبر ایزو جهت راهنمایی و آموزش درست مبانی اخذ و صدور گواهی‌نامه‌های ایزو می‌باشد.

قدم دوم آماده سازی مدارک مورد نیاز جهت گرفتن گواهی نامه ایزو و آموزش و آماده سازی شرایط سازمان متقاضی ایزو

قدم سوم انتخاب صحیح مرجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو متناسب با اهداف و چشم اندازهای مجموعه درخواست کننده ایزو

قدم چهارم انتخاب درست نوع گواهی ایزو متناسب با زمینه فعالیت مجموعه خواهان ایزو

قدم پنجم طراحی و اجرای مستندات ایزو متناسب با نوع مرجع انجام می‌شود. اگر مرجع صدور گواهینامه ایزو با اعتبار IAF باشد این مرحله الزامی است ولی اگر مرجع صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF باشد مرحله پیاده سازی استانداردهای ایزو اختیاری است.

قدم ششم انجام ممیزی می‌باشد. سازمان‌های متقاضی گواهینامه ایزو با اعتبار IAF باید دو مرحله ممیزی ابتدایی توسط کارشناس داخلی و ممیزی نهایی توسط کارشناس مرجع انجام دهند. سازمانهای متقاضی گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF می‌‌توانند بصورت اختیاری ممیزی ابتدایی را انجام دهند.

قدم هفتم ثبت و صدور گواهینامه ایزو و تحویل مدرک ایزو به سازمان نیازمند ISO می‌باشد.

برای گرفتن گواهینامه ایزو چه شرایطی لازم است؟

تخصص و مهارت مشاوران و کارشناسان مرکز ایزو و همکاری مدیریت و پرسنل مجموعه خواهان ایزو در کنار شرایط گرفتن گواهینامه ایزو را بسیار آسان‌تر می‌کند. هر سازمان و ارگان و مجموعه‌ای که دارای یک دفتر مرکزی و یا در حال انجام فرآیندی باشد براحتی می‌تواند درخواست ایزو داشته باشد.

انتخاب نوع مرجع صادر کننده گواهی ISO و تعداد پرسنل و کارمند فعال در سازمان و حجم سازمانی و تعداد گواهینامه‌های ایزو نیز از دیگر عوامل مؤثر بر تغییر شرایطی همچون زمان و هزینه و سطح اعتبار گواهی ایزو می‌شوند.

برای گرفتن گواهینامه ایزو چه مدارکی نیاز است؟

اولین مدرک مورد نیاز تکمیل فرم ثبت نام گواهی ایزو یا Application form می‌باشد. فرم ثبت نام ایزو را از طریق لینکهای مرتبط در سایت سیستم‌ کاران رابراحتی دانلود نمایید. همچنین با برقراری تماس با مرکز سیستم کاران براحتی از طریق تلگرام، واتساپ و یا ایمیل دریافت نمایید.

دومین مدرک مهم و لازم و ضروری تهیه نمونه مستندات ایزو با همان نمونه قوانین و دستورالعمل‌های ایزو می‌باشد. همانطور که گفته شد هر سازمانی متناسب با فعالیت و حرفه‌اش می‌تواند نمونه مستنداتش را بصورت رایگان از شرکت سیستم کاران تقاضا نماید.

انواع گواهینامه‌های ایزو را نام ببرید؟

سازمان بین‌المللی استاندارد ISO گواهینامه‌های ایزو را در دو طبقه استانداردهای سیستم‌های مدیریتی و استانداردهای محصولات و خدمات تعریف کرده است. سیستم‌های مدیریتی در دو حوزه عمومی و تخصصی تقسیم بندی شده‌اند. مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع استاندارد ایزو گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ سیسHتم مدیریت می‌باشد که پیش نیاز و‌ پایه اصلی تمامی استانداردهای ISO می‌باشد.‌

نظر (1)

  1. پناهی

    20 دی 1401 - 2:01 ق.ظ

    گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را از مرکز سیستم کاران دریافت کرده‌ام . الان که فرصت بیشتری دارم دنبال دریافت گواهینامه ایزو با اعتبار بین‌المللی هستم. مراجعی که برای صدور گواهینامه‌های ایزو معتبر با اون ها کار می کنید چه نام دارند؟

نظر خود را اضافه کنید