نظم سازمانی با ایزو

نظم سازمانی با ایزو

نظم سازمانی با ایزو

ایزو برای غالب مردم ناشناخته هست و چنانچه طبق یک نمودار به طور آماری ازشان پرسیده بشود که ایزو چیست؟ شیب این نمودار بسیار کم هست و به جرات می توان گفت بیش از 80 الی 90 درصد از ایزو اطلاعی ندارند و یا اطلاعاتشان در حد شنیدن کلمه ایزو هست آنهم از طریق رسانه هایی همچون تلویزیون و در نهایت آگاهی آنها درباره ایزو اینست که می گویند ایزو یک استاندارد هست. ایزو و واژه ایزو و نظم سازمانی با ایزو ، برای کارفرمایان و صاحبان مشاغل و کسب و کارها قابل لمس تر هست و اصطلاح گواهینامه ایزو ISO را نسبت به دیگران بیشتر شنیده اند اما دیگران و غالب افراد جامعه علمشان در حد همان شنیدن نام ایزو هست و به دلیل تخصصی بودن مبحث ایزو تعداد کمی اطلاعاتی دارند که غالبا شرکتها و سازمانها و مدیران شرکتها هستند و بندرت افراد عامی شناختی حتی کم نسبت به ایزو دارند. پس چطور می توان انتظار داشت بدانند نظم سازمانی با ایرو در سازمان شاخص می شود. در ادامه می گوییم ایزو چیست و چه کاربردی دارد؟ نظم سازمانی با ایزو چطور شکل می گیرد؟

ایزو ISO چیست؟

ایزو ISO چیست؟ گواهینامه ایزو ISO چیست؟ اخذ گواهینامه ISO ISOسوال خیلی کاربرانی هست که بنا بر دلایل مختلف به دنبال کسب اطلاعات درباره ایزو هستند و اولین سوالشان نیز همین هست که ایزو چیست؟ بخصوص آن دسته از کاربران که دارای شرکتها و سازمانها هستند و بنابر دلایل مختلفی همچون شرکت در مناقصات ، صادرات ، رقابت در میان رقبا ، تبلیغات و برندسازی ، پیاده سازی و دیگر اهداف سری شرکتها میخواهند ایزو برای سازمانشان بگیرند. ایزو مجموعه ای از الزامات و استانداردهایی هست که در یک سازمان جهانی تحت عنوان سازمان جهانی ISO تهیه و تدوین شده و منتشر می گردد. مقر سازمان جهانی ایزو ISO درون ژنو سوئیس واقع گردیده و کشورهای زیادی هستند که درون این سازمان عضو هستند و زمانی که استانداردی تهیه و تدوین گردید توسط کشورهای عضو مورد بررسی قرار می گیرد و پس از کسب اکثریت آراء به عنوان استاندارد منتشر می گردد. تمامی استانداردهای ایزودرون این سازمان جهانی تهیه و تدوین می گردد. استانداردهای ایزو در تمام زمینه ها موجود هستند و تدوین شده اند و منتشر گردیده اند. در حوزه های مدیریتی ، محصولات و خدمات هزاران هزار استاندارد ایزو تهیه و منتشر گردیده است و هر کدام یک عدد 4 الی 5 رقمی در انتهایشان دارند که وجه تمایز میان انواع ایزو هست. این مشخصه عدد برای هر کدام از استانداردهای ایزو فرق دارد. مثلا ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، استاندارد ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و غیره که به دلیل تعدد بسیار بسیار آن در اینجا نمی توان نام برد.

ایزو مرتبط با نظم سازمانی

در لیست استانداردهای ایزو ، مجموعه ای از استانداردها هستند که مختص سیستمهای مدیریتی هستند و بهشان سیستم مدیریتی گفته میشه. استانداردهای سیستم مدیریت دو قسمت و بخش میشوند: استانداردهای ایزو تخصصی و استانداردهای ایزو عمومی . استانداردهای ایزو عمومی که مشخصا از نامش مشخص هست مرتبط با تمام حوزه های کاری می شود و تمامی حوزه های کاری را شامل می شود و الزامات کیفی تمام حوزه های کاری را بیان می کند پس تمامی شرکتها جهت بهره وری بهتر و بیشتر می توانند از استاندارد های عمومی ایزو بخصوص ایزو 9001 در کنار استانداردهای تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت خود بهره ببرند حتی می توانند به تنهایی ایزو 9001 را طراحی و پیاده سازی کنند.  انواع ایزو عمومی به ترتیب اولویت عمومی و کاربردی بودن را می توان اینچنین نام برد و تعریف کرد:

استاندارد ایزو 9001 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001

استاندارد ایزو 14001 استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001

استاندارد ایزو 45001 استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO 45001

همچنین استانداردهای ایزو تخصصی دیگر مانند انواع سیستمهای مدیریتی مشتری مداری که با توجه به زمینه فعالیت شرکتها عمومیت پیدا می کند. سری و مجموعه دیگر استانداردها ، استانداردهای تخصصی ایزو هستند که  متناسب فعالیت سازمانها متفاوت هست و یک عدد چهار الی 5 رقمی که جلوی ایزو قرار می گیرد وجه تمایز میان انواع استانداردهای ایزو هست. به عنوان مثال: ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، گواهی نامه ایزو مختص حوزه و صنایع غذایی هست، ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی که مختص شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی هست. استاندارد ایزو 13485 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی ، استاندارد ایزو 27001 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و دیگر انواع ایزو تخصصی که توصیه می گردد ایزو 9001 به عنوان مادر تمامی استانداردها همزمان با هر کدام از استاندارد های ایزو تخصصی طراحی و پیاده سازی گردد و یا پیش از طراحی و مستند سازی و پیاده سازی و اجرای هر کدام از انواع ایزو تخصصی ، ایزو 9001 طراحی و مستند سازی و پیاده سازی گردد.

استاندارد ایزو 9001 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت استاندارد مادر نامیده می شود و طراحی و مستند سازی و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در هر سازمان ایجاد نظم سازمانی می کند. چطور ایزو 9001 نظم سازمانی ایجاد می کند؟ قطعا سوالی هست که در اینجا برای متقاضیان پیش میاید و به پاسخگویی این سوال در اینجا می پردازیم.

چگونه ایزو 9001 ایجاد نظم سازمانی می کند؟

مدیران مشاغل و کسب و کارها و شرکتها و سازمانها در خصوص مزایای طراحی و مستندسازی و پیاده سازی ایزو 9001 آگاهی ندارند و آموزش ندیده اند. این عدم درک و شناخت درست در خصوص پیاده سازی الزامات ایزو 9001 و ندیدن آموزشهای لازمه مدیران کلیدی و تصمیم گیرنده سازمانها در خصوص ISO9001 آنها را از پیاده سازی ایزو 9001 و شناخت مزایای آن غافل می کند و جهت این امر تنها کافیه این مدیران یک بار متن استاندارد ایزو 9001 را با دقت خوانده و مطالعه کنند و با مطالعه دقیق متن استاندارد ایزو 9001 خواهند فهمید که استاندارد 9001 برای تمامی مشاغل حرفی برای گفتن دارد و الزامات تعریف شده ای دارد که برای آنها بسیار مهم هست. مثلا در یکی از بندهای مستند به چارت سازمانی یا همان نمودار سازمانی اشاره کرده و در این بند اختیارات و مسئولیتهای پرسنل مشخص شده و طبقه بندی گردیده و همین امر باعث عدم اختلال کاری در راستای وظایف تعریف شده و محول شده پرسنل می گردد و از این طریق باعث ایجاد نظم در سازمان شده و هم باعث می شود سرعت کاری بالا برود و این امر به دلیل شفاف بودن وظایف کاری پرسنل هست. با این توضیحات زمانی که چنین فرآیندی ساده ( چارت سازمانی ) منطبق با الگوی استاندارد ایزو 9001 تا این حد در ایجاد نظم و همچنین بهره وری سازمانها موثر هست چرا سازمان لز دیگر دستورات و الزامات بیان شده در بندهای متن استانداردایزو 9001 بهره نگیرد. جهت این امر سازمانها و شرکتها و نهادها و موسسات و مجموعه های دولتی و خصوصی نیازمند بهره گیری از یک مشاوره خوب هستند که انصافا پیدا کردن یک مشاور خوب کار آسانی نیست حالا از کجا یک مشاوره خوب پیدا کنیم؟ سوالی هست که برایشان پیش میاید ادامه مطلب را با دقت بخوانید تا به این موضوع واقف شوید که از کجا یک مشاور ایزو خوب پیدا کنید.

چگونه مشاور ایزو خوب پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک مشاور ایزو خوب کار آسانی نیست زیرا که امروزه با جستجوی درون فضاهای مجازی همچون گوگل و اینستاگرام و … دیده میشه که بسیاری افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه ایزو دلالانی بیش نیستند که دانش دادن مشاوره ایزو را ندارند و همه شان میایند و از یک پکیج با عنوان پکیج مستندات استفاده می کنند و همچنین با سو استفاده از نداشتن شناخت و آگاهی متقاضیان بهشان تلقی می کنند که ایزو دارند و گواهی ایزو آنها معتبر هم هست در صورتی که اینطور نیست. همچنین شرکتهای متقاضی ایزو به دنبال بهره گیری از یک مشاور خوب درون همین فضای مجازی خصوصا گوگل و اینستاگرام و … جستجو می کنند و ممکنست در دام همین افراد گرفتار شوند پس با این شرایط انتخاب یک مشاور خوب کار سختی هست. شما متقاضی محترم می توانید با استفاده و بهره گیری از رهنمونها و خدمات مشاوره رایگان توسط مشاوران خبره مرکز سیستم کاران ، ضمن پیدا کردن یک مشاور خوب ، استاندارد ایزو 9001 و یا هر استاندارد دیگری را در سازمان خود پیاده سازی کنید و صرفا به گرفتن یک برگه به عنوان گواهینامه ایزو اکتفا نکنید و به واسطه همین پیاده سازی استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ( استاندارد ایزو 9001 ) نظم سازمانی در مجموعه خود ایجاد نمایید.

سیستم کاران بزرگترین مرجع مشاوره و اطلاع رسانی در حوزه طراحی ، مستند سازی، اجرا و بهبود سیستمهای مدیریتی در خدمت کلیه متقاضیان محترم می باشد.

نظر خود را اضافه کنید