سیر تا پیاز گواهینامه ایزو ( ISO )

سیر تا پیاز گواهینامه ایزو ( ISO )

سیر تا پیاز گواهینامه ایزو ( ISO )

گواهینامه ایزو ISO چیست؟

گواهینامه‌های ایزو یکی از مهم‌ترین مدارک جهانی هستند که امروزه نیاز اکثر سازمانها و شرکتها شده است. مجموعه‌‌های فعال در هر نوع کسب و کاری با مقاصد و اهداف زیادی بدنبال گواهی ایزو ، مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو ، لیست شرکتهای گواهی دهنده ISO و مشاوره و طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو هستند.

گواهی نامه ایزو کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات و خدمات را در انواع مشاغل و حرفه‌ها را به مصرف کنندگان و کارفرمایان اثبات می‌کند. گواهینامه ایزو یعنی مدرکی که رعایت اصول الزامات‌ و استانداردهای تدوین شده از سوی سازمان بین‌المللی استاندارد را گواهی می‌دهد.

اهداف سازمان‌ها جهت اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو چیست؟

اخذ گواهینامه ایزو برای صادرات و انجام کارهای بازرگانی

گرفتن گواهی ایزو برای حضور در مناقصات

دریافت گواهی نامه ایزو برای تبلیغات و برند سازی

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو برای طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو

اخذ ایزو برای بازاریابی آسان

گرفتن ایزو برای جلب اعتماد و رضایت مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چگونه ممکن می‌شود؟

مدیران و مسئولان شرکت‌ها و مؤسسات هنگامی موفق به دریافت گواهی نامه می‌شوند که پکیج کامل الزامات و دستورالعمل‌های استاندارد مورد نظرشان را طراحی و پیاده سازی کنند و از طرف ممیز مرجع گواهی دهنده تأییدیه بگیرند.

دانستن سیر تا پیاز اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو یکی از سؤالات و دغدغه‌های اکثر سازمانها و شرکتها می‌باشد. اکثر سازمانها از ایزو شناختی جزئی در حد یک نام و اسم از تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌های ملی دارند. چنانچه می‌خواهید شناخت کافی و آگاهی لازم از سیر تا پیاز گواهینامه ایزو بدست آورید بهتر است در این مقاله با مرکز سیستم کاران همراه شوید و از مطالب مفید و کاربردی بهره‌مند شوید.

معرفی ایزو ، سازمان ISO و گواهینامه ایزو ، انواع گواهینامه ایزو و مراجع ثبت و صدور گواهی نامه ایزو ، مراحل گرفتن گواهی ایزو و هزینه دریافت گواهینامه ایزو ، مدت زمان اخذ و صدور گواهی ISO و مدت اعتبار گواهینامه‌های ایزو از جمله سرفصلهای مهم و کاربردی در این محتوا هستند.

معرفی ایزو و سازمان بین‌المللی استاندارد ISO

ایزو مجموعه‌ای از قوانین و الزامات و استانداردهای تعریف شده و تدوین شده برای انواع مشاغل و سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف است که توسط اعضای سازمان بین‌المللی استاندارد ایجاد می‌شوند.

ایزو نام فارسی کلمه لاتین ISO مخفف کلمات عبارت International Organisation for Standardiztion می‌باشد. در سال ۱۹۴۷ موسسه‌ای غیر دولتی جهت بهبود کیفیت محصولات و خدمات و یکدست کردن استانداردهای مختلف در کشورهای مختلف جهان دست به کار شدند و استانداردهای متنوعی در حوزه‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی، بازرگانی و تبلیغاتی، پزشکی و درمانی و آموزشی و پیمانکاری ایجاد می‌نمایند.

معرفی گواهینامه ایزو ISO

گواهینامه ایزو بعنوان اثبات استقرار سیستم‌های مدیریتی و اجرای استاندارد‌های ایزو در سطح یک مجموعه به سازمان دریافت کننده استاندارد‌های ایزو ارائه می‌گردد. گواهی ایزو ، گواهی نامه ایزو ، مدرک ایزو ، نشان ایزو ، گواهی نامه ایزو ، گواهینامه ISO ، گواهی ISO و Certificate ISO همگی با یک معنا و مفهوم کیفیت و ایمنی و کارایی و بهبود فرآیندها را ضمانت و گواهی می‌دهند.

انواع گواهینامه ایزو ISO

لیست جامع و کامل استانداردهای ایزو ، گواهینامه‌های ایزو در سایت رسمی سازمان بین المللی استاندارد ISO به آدرس www.iso.org وجود دارد. متقاضیان محترم ایزو می‌توانند با عضویت در سایت ایزو با پرداخت هزینه به کلیه استانداردهای ایزو دسترسی داشته باشند.

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی سیستم کاران در راستای ارتقاء فرهنگ مشتری مداری جهت رفع نیاز متقاضیان لیستی از مهم‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو تهیه کرده و در سایت رسمی مرکز بصورت رایگان جهت استفاده کاربران و عموم مردم قرار داده است.

لیست استانداردهای ایزو در دو بخش تعریف شده‌اند. بخش سیستم‌های مدیریتی و بخش مرتبط با محصولات و خدمات. بخش سیستم‌های مدیریتی نیز در دو حوزه عمومی و تخصصی طبقه بندی شده‌اند. مهم‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای ایزو در حوزه عمومی سیستم‌های مدیریتی می‌باشند.

کاربردی ترین گواهینامه‌های عمومی و تخصصی سیستم‌های مدیریتی ایزو ISO در کشور ایران

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت گواهی نامه ISO 9001

سیستم مدیریت کیفیت بعنوان استاندارد مرجع یکی از عمومی ترین و پرکاربردترین استانداردهای مورد تقاضای سازمان‌های خواهان ایزو می‌باشد. ایزو ۹۰۰۱ ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات را مطرح می‌کند.

 

استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی گواهی نامه ISO 14001

سیستم مدیریت زیست محیطی بعنوان استاندارد مورد نیاز اکثر شرکتها و سازمانها در حوزه رعایت الزامات و قوانین محیط زیست مطرح می‌باشد. ایزو ۱۴۰۰۱ با حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و مصرف درست انرژی‌های طبیعی موجب افزایش نام و اعتبار بین المللی برای سازمان‌ها می‌شود.

 

استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی گواهی نامه ISO 45001

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بعنوان استاندارد مورد نیاز اکثر شرکتها و سازمانها در حوزه رعایت الزامات و قوانین ایمنی و بهداشت کارکنان می‌باشد. ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ مکمل یکدیگر هستند.

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت رسیدگی به شکایات مشتریان گواهی نامه ISO 10002 ، استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی گواهی نامه ISO 22000 ، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ویژه تجهیزات پزشکی گواهی نامه ISO 13485 ، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت – نفت و گاز و پتروشیمی گواهی نامه ISO 29001 از جمله گواهینامه‌های تخصصی مهم و پرکاربرد در صنایع و تولیدات ایران محسوب می‌شوند.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو ISO

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو را Certification Body ‌یا اصطلاحاً CB می‌نامند.

مراکز اعتبار دهنده به مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو را Accerdiation Body یا اصطلاحاً AB می‌نامند.

انجمن اعتبار دهندگان بین المللی که برروی مراکز AB رسمی و دولتی نظارت می‌کنند را Accerdiation Body یا اصطلاحاً IAF می‌نامند.

سازمان بین المللی استاندارد ایزو باتوجه با اینکه وظیفه تهیه و تدوین استانداردهای ایزو را برعهده دارد و نمی‌تواند برروی کار مراجع صدور گواهینامه ایزو نظارت و مدیریت داشته باشد یک نهاد رسمی و قانونی بزرگی تحت عنوان IAF ایجاد نمود تا با مدیریت و سنجش اعتبار مراکز رسمی و نمایندگان قانون گذار هر کشور بر روی مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو نظارت و کنترل داشته باشند.

مراجع ثبت و صدور گواهینامه ایزو با توجه به میزان سطح اعتبار IAF بطور کلی در دو طبقه دسته بندی می‌شوند. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو با تأییدیه IAF با اعتبار بین‌المللی و رسمی و مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بدون تأییدیه IAF‌ با اعتبار داخلی و مورد قبول در ایران.

مراحع ثبت و صدور گواهی ایزو با تأییدیه IAF شرکت‌هایی هستند که تحت اعتبار یک AB رسمی و دولتی عضو انجمن IAF می‌باشند. مراجع ثبت و صدور گواهی ایزو بدون تأییدیه IAF‌ شرکتهایی هستند که تحت اعتبار یک AB بدون عضویت در انجمن IAF می‌باشند.

 

مراحل گرفتن گواهینامه ایزو ISO

مراحل گرفتن گواهینامه ایزو ، نحوه دریافت گواهینامه ایزو ، روش ثبت و صدور گواهی ایزو و مراحل اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو از متداولترین سؤالات سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات و مجموعه‌های خواهان ایزو می باشد.

مراحل گرفتن گواهینامه ایزو با انتخاب مرجع گواهی دهنده ایزو تغییر میکند و نوع مراجع صدور مراحل اخذ ایزو را نیز متفاوت می‌کند. انتخاب نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو بستگی به اهداف و چشم اندازهای مدیران مجموعه‌ها دارد. مسلما و قطع به یقین برای اهداف برون مرزی و انجام صادرات باید مراجع ثبت و صدور ایزو با اعتبار بین‌المللی IAF را انتخاب نمود.

اهدافی همچون شرکت در مناقصات، تبلیغات و برند سازی از جمله اهدافی هستند که با انتخاب مراجع صدور گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF محقق می‌گردند. گاهی اوقات و به ندرت کارفرمایان جهت حضور در مناقصات از پیمانکاران گواهینامه‌های ایزو با اعتبار IAF را درخواست می‌کنند.

سازمان‌ها و مجموعه‌هایی هم که قصد طراحی و پیاده سازی واقعی استانداردهای ایزو را جهت جلب اعتماد و رضایت مشتریان و بهبود مستمر و توسعه پایدار را دارند باید توسط مراجع ثبت و صدور ایزو با اعتبار IAF اقدام نمایند.

 

هزینه دریافت گواهینامه ایزو ISO

هزینه اخذ و صدور گواهی ایزو ، هزینه دریافت گواهی نامه ایزو نیز بستگی به تعداد گواهینامه‌های درخواستی ایزو ، تعداد فرآیندهای اجرایی در سازمان و نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو دارد. همچنین هزینه‌های اخذ بسته به مدت زمان طراحی و اجرای استاندارد‌های ایزو و ممیزی نیز متفاوت می‌شود.

اخذ و صدور گواهینامه ایزو توسط شرکتهای گواهی دهنده ایزو تحت اعتبار IAF میزان هزینه بیشتری نیاز دارد. چراکه سازمان خواهان ایزو با اعتبار IAF و بین‌المللی مستلزم طراحی و اجرای تک به تک قوانین و الزامات استانداردهای ایزو می‌باشد و هم سر ممیز مرجع تک به تک فرآیندها را مورد بررسی و بازرسی قرار میدهد.

اخذ و صدور گواهینامه ایزو توسط شرکتهای صادر کننده گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF میزان هزینه بسیار کمی لازم دارد. چراکه سازمان خواهان ایزو بدون اعتبار بین المللی IAF مستلزم طراحی و اجرای مستندات ISO نیست و بالطبع نیازی هم به ممیزی بازرس مرجع نیست پس با هزینه بسیار کمی پروژه اخذ انجام می‌شود.

 

مدت زمان اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ISO

مدت زمان اخذ و صدور انواع گواهینامه‌های ایزو با توجه به انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو کم و زیاد میشود. شرکتهای خواهان ایزو معتبر و اصیل با توجه به اجرای مستندات ایزو و انجام ممیزی‌های لازم در مدت زمان طولانی‌تری گواهی ایزو را دریافت می‌کنند.

اخذ و دریافت گواهینامه ایزو توسط مراجع صدور داخلی ایزو در مدت زمان خیلی کوتاهی ( حداقل یک روزه ) انجام می‌شود. شرکتهای بدون اعتبار IAF نیازی به تهیه و طراحی نمونه مستندات ندارند و همچنین بخاطر اینکه بدون ممیزی مجوز ایزو را صادر می‌کنند در زمان بسیار کوتاهی ثبت و صدور گواهینامه ISO را انجام می‌دهند.

مدت اعتبار گواهینامه‌های ایزو ISO

مدت زمان اعتبار مدارک ایزو بسته به انتخاب نوع مرجع صدور گواهینامه ایزو مشخص می‌گردد. اکثر شرکتهای گواهی دهنده ایزو مدت زمان اعتبار انواع گواهینامه‌های ایزو را سه ساله به شرط تمدید سالیانه قید کرده‌اند. تمدید سالیانه گواهینامه ایزو با انجام یک ممیزی مراقبتی سالیانه توسط ممیز مرجع انجام می‌شود و درصورت نبود هیچ گونه مشکلی اعتبار گواهینامه ایزو تمدید می‌گردد.

مرکز سیستم‌ کاران با ارائه مشاوره‌های رایگان و خدمات برتر از سیر تا پیاز اخذ و دریافت گواهینامه ایزو و از صفر تا صد پروژه در کنار مشتریان و متقاضیان محترم می‌ماند تا با رضایت کامل نتیجه مطلوبی را بدست آورند.

 

نظر (4)

  1. امیری

    05 دی 1401 - 4:23 ب.ظ

    گواهینامه ایزو مدرکی هست که نیازمند مدارک خاصی نیست. و این موضوع را کارشناس سیستم کاران خیلی واضح و روشن برای ما شرح دادند. ابتدا از مجموعه محترم سیستم کاران تشکر میکنم. اما یک سوال داشتم برای گرفتن گواهینامه hse هم باید همین اقدامات را انجام داد ؟

  2. مزروعی

    05 دی 1401 - 4:29 ب.ظ

    گواهینامه ایزو بدون اعتبار IAF ‌‌‌‌‌متناسب با نیاز مجموعه ما می باشد. با توجه به اینکه یک شرکت تازه تأسیس هستیم از بودجه کمی برخورداریم. حالا یک سوال داشتم آیا گواهینامه های بدون اعتبار iaf کد رهگیری دارند؟ ممنون میشم پاسخ بدید

  3. رادمنش

    06 دی 1401 - 11:29 ب.ظ

    گواهی نامه های ایزو ۹۰۰۱ و ۴۵۰۰۱ و‌۱۴۰۰۱ را از سیستم کاران بطور همزمان دریافت کردم. یکی از امتیازات ویژه این مرکز ارایه رایگان نمونه مستندات این سه استاندارد بود . خیلی از دغدغه های ما را کم کرد. مهم تر اینکه کلیه مشاوره ها رایگان بود. از مشتری مداری شما کمال تشکر را دارم. پیشنهاد می‌کنم جهت گرفتن گواهینامه ایزو با این مرکز ارتباط بگیرید.

  4. شیرانی

    20 دی 1401 - 1:49 ق.ظ

    ثبت و سفارش گواهی نامه ایزو یکی از دغدغه‌های مهم شرکت ما بود. اما وقتی یکی از دوستان مرکز سیستم کاران را به ما معرفی کرد ۱۸۰ درجه افکار و برنامه‌های ما تغییر کرد. پروژه دریافت گواهینامه ایزو از مرکز سیستم کاران بسیار بدون دغدغه و استرس تمام شد. از زحمات و مدیریت صحیح شما سپاس گزارم. بخاطر ارائه خدمات خوب و کاربردی جا داشت در سایت رسمی شما دیدگاهم را بیان کنم.

نظر خود را اضافه کنید